Platforma coteraz.pl

Witamy na platformie szkolnictwa branżowego coteraz.pl

Logo programu - obraz świata zawodów

Logo naszego programu CoTeraz?! Zawody szkolnictwa branżowego Twoją przyszłością prezentuje metaforyczny obraz „świata zawodów” podzielonego na cztery obszary oznaczone w różnych kolorach, który nazwałam Interaktywną siecią zawodów na wzór amerykańskiej Mapy świata pracy*.

Głównym założeniem teoretycznym Interaktywnej sieci zawodów jest założenie, że w każdym zawodzie pracownik wykonuje zadania zawodowe przede wszystkim z jednym dominującym przedmiotem pracy a pozostałe zadania usytuowane są w hierarchicznym porządku.

Kryterium podziału świata zawodów stanowi dominujący przedmiot pracy oraz aktywność z nim związana, potrzebna do dobrego wykonania określonych zadań zawodowych czyli pracy.

Poszczególnym obszarom zawodów przyporządkowałam określone nazwy aktywności, które nie są przyjęte w amerykańskiej Mapie świata pracy i nazwałam je następująco**:

  • Obszar Dane/informacje (D) – aktywność proceduralna (AP)
  • Obszar Rzeczy/przedmioty (R) – aktywność fizyczna/operacyjna (AF)
  • Obszar Idee/Pomysły (I) – aktywność twórcza (AT)
  • Obszar Ludzie (L) – aktywność społeczna (AS)

Każdemu obszarowi przyporządkowałam inny kolor.

W programie CoTeraz?! cztery obszary zawodów są szczegółowo opisane. Każdy użytkownik może zbadać swoje preferencje zwodowe w Kwestionariuszu preferowanych aktywności (KPA),  wygenerować Kod planowanej kariery (KPK) i określić potencjalne zawody warte zdobywania kwalifikacji zawodowych po ukończeniu nauki w szkole podstawowej oraz zapoznać się z opisami poszczególnych zawodów.

Krystyna Lelińska

*) por. Prediger, D. J., Swaney, K. B. (2004). Work task dimensions underlying the world of work: Research results for diverse occupational databases. Journal of Career Assessment, 12, www.act.org.
**) por. Lelińska K., Program komputerowy 102 zawody z przyszłością jako narzędzie wspomagające młodzież w planowaniu W: Nowoczesne poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla młodzieży, Warszawa 2011, OHP KG.

kafelD

D 

Obszar DANE/INFORMACJE – aktywność proceduralna; dominują zadania związane z pracą z informacjami, liczbami, symbolami, słowami, kodami, wzorami, zasadami, procedurami, normami, przepisami itp. – kolor niebieski.

kafelR

R

Obszar RZECZY/PRZEDMIOTY aktywność fizyczna/operacyjna; dominują zadania związane z techniką i naturą; obsługą maszyn i urządzeń, przetwarzaniem surowców,  budową domów, przyrodą i zwierzętami, uprawą ziemi – kolor żółty.

kafelI

I  

Obszar IDEE/POMYSŁY – aktywność twórcza;  dominują zadania związane z wytworami ludzkiej myśli, tworzeniem czegoś nowego;  badaniami naukowymi, tworzeniem teorii i dzieł sztuki oraz wdrażaniem idei do praktyki – kolor czerwony.

kafelL

L

Obszar LUDZIEaktywność społeczna; dominują zadania związane  ze świadczeniem pomocy i obsługą ludzi, nauczaniem i doradzaniem, motywowaniem   do zadań zawodowych, kierowaniem i zarządzaniem innymi ludźmi – kolor zielony.

Szczegółowy opis obszarów

DANE/INFORMACJE

Zawody związane z danymi to zawody, w których dominującym przedmiotem pracy są znaki umowne, symbole, języki, słowa, kody, cyfry, litery. Będą to teksty, szkice, schematy, mapy, nuty, tablice, wzory, wykresy, przepisy i procedury prawne, programy komputerowe itp.

Będą to zawody, w których cel pracy zorientowany jest na:

  • obsługę administracyjną różnych instytucji: urzędów, firm i organizacji;
  • planowanie, zawieranie i rozliczanie transakcji finansowych;
  • porządkowanie danych; ich katalogowanie;
  • dokonywanie operacji komputerowych i przetwarzanie danych;
  • magazynowanie towarów i ich dystrybucję;

W zawodach tej grupy na różnych poziomach kwalifikacji (wykształcenia) pracownicy wykonują takie zadania jak:

  • Syntetyzowanie informacji
  • Koordynowanie informacji
  • Aalizowanie i programowanie informacji
  • Formułowanie tekstów i tłumaczenie dokumentów
  • Zbieranie informacji i ich porządkowanie
  • Dokonywanie obliczeń finansowych i statystycznych
  • Zestawianie informacji
  • Porównywanie informacji 

Osoby preferujące czynności związane z Danymi/informacjami cechuje aktywność proceduralna przejawiająca się działaniu według określonych zasad, standardów, norm i przepisów.

Takie osoby lubią:

  • Planować i rozliczać wydatki
  • Wyszukiwać i gromadzić dane
  • Porządkować informacje
  • … {więcej informacji w programie CoTeraz?!}

Takie osoby są:

  • dokładne w wypełnianiu obowiązków,
  • wytrwałe,
  • odpowiedzialne,
  • … {więcej informacji w programie CoTeraz?!}

Przy podejmowaniu decyzji kierują się racjonalnymi przesłankami. W ocenie rzeczywistości dążą do bezstronności i obiektywizmu. W pracy ukierunkowane są na realizację konkretnych zadań realizowanych wypróbowanymi metodami. Nie dążą do kierowania innymi ludźmi.

… {więcej informacji w programie CoTeraz?!}

Wymagania psychofizyczne

Zawody z grupy Dane/Informacje stawiają kandydatom określone wymagania psychofizyczne:

  • dobra pamięć wzrokowa,
  • spostrzegawczość i koncentracja uwagi,
  • systematyczność oraz … {więcej informacji w programie CoTeraz?!}

Kandydaci do tych zawodów powinni się interesować i posiadać dobre oceny z matematyki, informatyki, języków obcych.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *